PODSTAWA PROGRAMOWA



Podstawa programowa historii 8 - letnia Szkoła Podstawowa - od września 2017 r.
- link do całego dokumentu w zakładce AKTY PRAWNE

Podstawy programowej dla LO i Technikum  -  podpisana 30 stycznia 2018  Załącznik 1 do Rozporządzenia

Podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie - 8 - letnia Szkoła Podstawowa - od września 2018 r. w klasie 8
 
PODSTAWA PROGRAMOWA HISTORII  DLA 6 LETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ (od 2009 r.) - obowiązująca w klasach  6 w roku szkolnym 2018/19:
 
Chronologia – czasowniki operacyjne: umieszczać, umiejscawiać, sytuować w czasie, wymieniać datę.

1.   Rozporządzenie wskazuje wprost, że uczeń ma: umieszczać, umiejscawiać, sytuować w czasie, wymieniać datę: *Panowanie Mieszka I (? – 992 lub X w); *Pierwszą wyprawę Kolumba 1492; *Odkrycie Kopernika 1543; *Wydarzenia potopu szwedzkiego 1655 – 1660; *Wyprawę wiedeńską Sobieskiego 1683; *Wydarzenia powstania kościuszkowskiego 1794; *Datę III rozbioru 1795; *Powstanie listopadowe 1830/31 i styczniowe 1863; *Wydarzenia w Polsce 1989.
2.   Uczeń ma wymieniać i tłumaczyć znaczenie najważniejszych świąt narodowych, czyli podawać: 1 i 3 maja, 15 sierpnia, 11 listopada (można przypuszczać, że rok upamiętnionego zdarzenia też).
3.   Można zakładać, że uczeń powinien także umieć łączyć zdarzenia z datami: 1000, 1364, 1385, 1410, 1791, 1918, 1939 – 45.
4.   Absolwent szkoły podstawowej ma także umieszczać wydarzenia w przedziałach czasowych, lokalizować czasowo-przestrzennie wydarzenia z wykorzystaniem osi czasu oraz obliczać upływ czasu między wydarzeniami.

Treści nauczania

1.   W starej podstawie programowej (sprzed 2009 r.)  treści mieściły się w 15 punktach – hasłach i 19 punktach opisujących osiągnięcia – równoważnikach zdań. Nowa podstawa to 29 jednostek tematycznych, czyli wymagań szczegółowych (nie należy ich traktować tak, jakby były wprost tematami lekcji).
2.  Od września 2012 obowiązują treści opisane jako wymagania wobec ucznia, wskazówki, co uczeń ma umieć i wiedzieć. Nie ma dodatkowych standardów wymagań egzaminacyjnych.
3.  Dominuje historia ojczysta.
4.Treści z historii powszechnej (numery wymagań szczegółowych): 6 Unia Europejska, 9 Fundamenty Europy, 11. mnisi średniowieczni w tym postać Franciszka z Asyżu, 15 wielkie odkrycia geograficzne, 25 pośrednio zagadnienia związane z rewolucją przemysłową, wynalazkami XIX w.
5.   Nowości treściowe:
A.   wprost wymienione są legendy o początkach państwa: „O Popielu”, „Lechu, Czechu i Rusie”
B.   wpisano ucztę u Wierzynka, charakterystykę św. Franciszka z Asyżu,
C.   zamieszczono Krzysztofa Kolumba oraz przyczyny i skutki wypraw odkrywczych (choć w podręcznikach te treści były; za to nie ma Palestyny i Arabów, które bywały w podręcznikach, którymi posługujemy się obecnie, a stara podstawa ich nie wymagała)
D.   pominięty został Batory, ale są królowie elekcyjni więc postać można przywołać go w innym kontekście
E. mówiąc o zasługach dla kultury polskiej czasu niewoli, trzeba uwzględniać Marię Skłodowską  - Curie i Helenę Modrzejewską oraz Stanisława Moniuszkę, Adama Mickiewicza, Fryderyka Chopina, Jana Matejkę, Henryka Sienkiewicza, Stanisława Wyspiańskiego
F.  Są wymienione pojęcia, które uczeń musi znać. Np. 19 charakteryzując polskiego szlachcica uczeń ma posługiwać się terminami: sejmik, sejm, pospolite ruszenie, spichlerz, folwark, pańszczyzna itp. Dobrze więc przejrzeć całą podstawę i umieścić pojęcia w planach wynikowych.
6. Obowiązuje zasada kumulatywności – znajomość treści nauczania z wcześniejszych etapów edukacyjnych obowiązuje na egzaminie gimnazjalnym, maturalnym.