Podstawa programowa historii 8 - letnia Szkoła Podstawowa - od września 2017 r.
- link do całego dokumentu w zakładce AKTY PRAWNE
Podstawy programowej dla LO i Technikum - podpisana 30 stycznia 2018 Załącznik 1 do Rozporządzenia
Podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie - 8 - letnia Szkoła Podstawowa - od września 2018 r. w klasie 8
PODSTAWA PROGRAMOWA HISTORII DLA 6 LETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ (od 2009 r.) - obowiązująca w klasach 6 w roku szkolnym 2018/19:
Chronologia – czasowniki operacyjne: umieszczać, umiejscawiać, sytuować w czasie, wymieniać datę.
- link do całego dokumentu w zakładce AKTY PRAWNE
Podstawy programowej dla LO i Technikum - podpisana 30 stycznia 2018 Załącznik 1 do Rozporządzenia
Podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie - 8 - letnia Szkoła Podstawowa - od września 2018 r. w klasie 8
PODSTAWA PROGRAMOWA HISTORII DLA 6 LETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ (od 2009 r.) - obowiązująca w klasach 6 w roku szkolnym 2018/19:
Chronologia – czasowniki operacyjne: umieszczać, umiejscawiać, sytuować w czasie, wymieniać datę.
1. Rozporządzenie wskazuje wprost, że
uczeń ma: umieszczać, umiejscawiać, sytuować w czasie, wymieniać datę: *Panowanie Mieszka I (? – 992 lub X w);
*Pierwszą wyprawę Kolumba 1492;
*Odkrycie Kopernika 1543;
*Wydarzenia potopu szwedzkiego 1655 –
1660; *Wyprawę wiedeńską Sobieskiego 1683;
*Wydarzenia powstania kościuszkowskiego 1794;
*Datę III rozbioru 1795; *Powstanie
listopadowe 1830/31 i styczniowe 1863; *Wydarzenia w Polsce 1989.
2. Uczeń ma wymieniać i tłumaczyć
znaczenie najważniejszych świąt narodowych, czyli podawać: 1 i 3 maja, 15
sierpnia, 11 listopada (można przypuszczać, że rok upamiętnionego zdarzenia
też).
3. Można zakładać, że uczeń powinien
także umieć łączyć zdarzenia z datami: 1000, 1364, 1385, 1410, 1791, 1918, 1939
– 45.
4. Absolwent
szkoły podstawowej ma także umieszczać wydarzenia w przedziałach czasowych,
lokalizować czasowo-przestrzennie wydarzenia z wykorzystaniem osi czasu oraz
obliczać upływ czasu między wydarzeniami.
Treści nauczania
1. W starej podstawie programowej (sprzed 2009 r.)
treści mieściły się w 15 punktach – hasłach i 19 punktach opisujących osiągnięcia –
równoważnikach zdań. Nowa podstawa to 29
jednostek tematycznych, czyli wymagań szczegółowych (nie należy ich traktować tak, jakby były wprost tematami lekcji).
2. Od września 2012 obowiązują
treści opisane jako wymagania wobec ucznia, wskazówki, co uczeń ma umieć i
wiedzieć. Nie ma dodatkowych standardów wymagań egzaminacyjnych.
3.
Dominuje historia ojczysta.
4.Treści
z historii powszechnej
(numery wymagań szczegółowych): 6 Unia Europejska, 9 Fundamenty Europy, 11. mnisi średniowieczni w
tym postać Franciszka z Asyżu, 15 wielkie odkrycia geograficzne, 25 pośrednio
zagadnienia związane z rewolucją przemysłową, wynalazkami XIX w.
5. Nowości
treściowe:
A.
wprost
wymienione są legendy o początkach państwa: „O Popielu”, „Lechu, Czechu i Rusie”
B.
wpisano ucztę u Wierzynka, charakterystykę św.
Franciszka z Asyżu,
C.
zamieszczono Krzysztofa Kolumba oraz przyczyny i
skutki wypraw odkrywczych (choć w podręcznikach te treści były; za to nie
ma Palestyny i Arabów, które bywały w podręcznikach, którymi posługujemy się
obecnie, a stara podstawa ich nie wymagała)
D.
pominięty został Batory, ale są królowie elekcyjni
więc postać można przywołać go w innym kontekście
E. mówiąc o zasługach dla kultury polskiej czasu niewoli,
trzeba uwzględniać Marię Skłodowską - Curie i Helenę Modrzejewską oraz
Stanisława Moniuszkę, Adama Mickiewicza, Fryderyka Chopina, Jana Matejkę, Henryka Sienkiewicza, Stanisława Wyspiańskiego
F. Są wymienione pojęcia, które uczeń musi znać. Np. 19
charakteryzując polskiego szlachcica uczeń ma posługiwać się terminami: sejmik,
sejm, pospolite ruszenie, spichlerz, folwark, pańszczyzna itp. Dobrze więc przejrzeć
całą podstawę i umieścić pojęcia w planach wynikowych.
6. Obowiązuje zasada kumulatywności – znajomość treści nauczania z wcześniejszych etapów edukacyjnych obowiązuje na egzaminie gimnazjalnym, maturalnym.